Beköszöntött az október, én pedig lázadásképpen próbálom elcsípni a nyár ízét, még egyszer, utoljára... Persze, tettem el télire kovászos ubit, meg sóval bőven blokkolt natúr uborkát salátának, és persze lecsót, ezt meg azt, de kevés lesz... Idén nyáron már csináltam padlizsánkrémet, jóóóó fokhagymásan (recept később), de ezt leszámítva, valamiért kimaradt ez a törökparadicsomnak nevezett zöldség a repertoárból. Mondjuk, amennyibe került még a piacon is, biztos nem véletlen...

Már hétvégén elhatároztam, márpedig sütök egy kis töltött padlizsánt, amúgy hedonista módra, minden jóval. Szerencsém volt, minden előre elképzelt és instant hozzávalót kvázi akciósan sikerült beszereznem, kivéve persze magát a padlizsánt

(499,- kilója, pedig 10-ből 2 ha kinéz valahogy, a többség elég roggyant. Épp most kéne csinálni belőle krémet, mert a turmix után senki meg nem mondja, mennyire volt ép vagy sem az alapanyag).

No, sebaj.

Hozzávalók:

  • 2 közepes, egészséges padlizsán
  • 1/2 kg darált hús
  • 1 fej vöröshagyma
  • 2-3 gerezd fokhagyma, zúzva
  • kevés tejföl
  • baconszeletek (egyik extra)
  • reszelt sajt (másik extra)
  • olaj

Fűszerek:

  • bors (fekete, fehér avagy törött tarka, olymindegy)
  • kakukkfű
  • bazsalikom
  • kömény (őrölt, egész vegyesen)
  • fahéj (őrölt)

Először is legvágom a padlizsán zöld végét (mérgező, mellesleg!), aztán ketté a példányokat, majd sütőpapírral kibélelt lapra teszem őket, és olajjal megkenem a vágott felületet. Ja, és persze előtte megszurkálom villával a héját, mert állítólag képes felrobbanni, és a franc sem akar nem enni, cserébe sütőt takarítani.

Betolom a sütőbe, úgy 35–40 percre. 

Amíg sülnek, úgy 20 perc után kezdem előkészíteni a minden mást: felaprózom a hagymát, illetve – mivel előrecsomagolt bacont kaptam kedvezményesen, amiben persze a remek páratlan öt szelet volt – egy szelet bacont felcsíkozok, és együtt felteszem pirulni némi olajban, majd rádobom a darált húst, és együtt pirulnak tovább (naná, hogy wokban). 

Hozzávetőleg kétharmad-készre pirítom (maradnak még rózsaszín foltok az egyvelegben), amikor rázúzom a két gerezd fokhagymát, illetve az összes fűszert. Ekkora megsül a padlizsán, amelyek belét kivájom kanállal úgy, hogy kb. egy centi húsa marad a héjától számítva. Ez a belsőt rádobom a húsra, szétaprítom a fakanállal, és pár percig együtt pirítom. Mivel a padlizsánból kifolyik némi lé, így nem kell semmi folyadékot az egész alá öntenem. Ezt a végleges cuccot visszakanalazom a padlizsánkeretekbe, enyhén púpozottan.

Arra oda kell figyelni, hogy minimális lé kerüljön vissza, mert 1) nincs rá szükség 2) képes ettől megkeseredni, a fene se érti, miért. Vagy csak én nem :)

Utólag kiderül, hogy túl sok a fél kiló darált hús a két normál padlizsánhoz, kb. 30 deka elég lett volna, de sebaj, mert a maradék 20 dekát (immár készen, fűszeresen-hagymásan) majd lefagyasztom, simán felhasználható bármihez. Szerintem fel fogom ütni majd gombával meg bőségesen tejföllel vagy tejszínnel, és valami tésztával, mondjuk pennével vagy orsóval összevegyítem. Két ebédrevalót simán kiad. 

Szóval padlizsánok megtöltve, és a négy félre kenek némi tejfölt (nem sajnáltam; s nem bírom ki, hogy ne malmozzak rá némi tarkaborsot; csak óvatosan), majd egy-egy baconszeletet ráhelyezek, és vissza sütőbe be, úgy kb. 20 percre. Amikor úgy látszik, hogy a bacon szépen megpirult, a tejföl is megsült alatta, akkor reszelek mindegyikre valamennyi sajtot, ízlés szerint, és még öt-hét percre visszateszem a sütőbe. 

Aztán meg így néz ki:

padlizsan_toltott.jpg

Ötletek:

Szerintem bacon helyett/mellé akár egy kevés kolbászféle simán elfér, felaprózva. 

A fahéjat egy másik receptben láttam, először furcsálltam, nem is tettem sokat (se alig), és végül bejött. A padlizsánban az a jó (hasonlóan a cukkinihez, patisszonhoz, illetve spárgához), hogy sokféleképpen variálható, főleg a fűszereket szeretik. Ettől lesz ízük. A padlizsánnak pluszban a fokhagymától.

Sajt... én most sima trappistának nevezett hulladékot reszeltem rá, de nagyon el tudom képzelni valami jó kis füstölt sajttal, főleg a baconnel együtt. Illetve valamennyi ömlesztett sajtféleség a darált húsos cuccba? Na, ugye, hogy jól hangzik az íze? :D

A tetején-bacon helyett simán el tudom képzelni pl. paradicsomkarikákkal, vagy gombaszeletekkel, avagy bármilyen zöldséggel. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://spice-and-passion.blog.hu/api/trackback/id/tr585668003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kalamona 2013.10.02. 17:01:05

Kicsit fűszerezettebben és jobban megpúpozva "cipőcskének" hívják a csimotáim. Lajos Mari-Hemző Károly szakácskönyvében meg "ájult-imám" a becsületes neve. Sokszor készítjük, mert bármilyen drága is a padlizsán, sokkal olcsóbb és kiadósabb, mint a hús.Valami csonthéjas mag mindig kerül bele, akár a töltelékbe, akár a tetjére. A keserűségét elveszem azzal, hogy félbevágás után jól bevagdosom, besózom és lefordítom egy szűrőbe. Cca fél óra alatt kifolyik a barnás, keserű lé. Utána vájom csak ki. Közben elkészítem a tölteléket. Fűszerei a sok-sok fokhagyma, oregáno, fahéj, bors, vöröshagyma. Nem kell rá füstölt sajt, az ellenkezik a mediterrán ízekkel, persze aki szereti...

Andrass9 2013.10.02. 17:31:42

Jó recept, tetszik a fűszerezése is! Pont ezen gondolkodtam, mert van még két padlizsánom a veteményesben.
Ami a kipukkadást érti, én nem értem. Pláne, hogy már kettévágtad. Sok-sok éve sütöm, főzöm, de még soha se pukkadt ki (egyben hagyva sem). Amúgy egyszerűbb, ha még nyersen kaparod ki a belsejét - talán még szaftosabb is lesz a töltelék tőle.
A keserű levet sem értem - nem valami öreg példánnyal volt dolgod?
Tetejére én a paradicsomkarikát használom a bacon helyett.
Szóval gratulálok hozzá!

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.10.02. 21:31:09

@Andrass9: a kipukkadás (szétrepedés) nálam sem fordult még elő, de az eggyel korábbi generáció (ex-anyósaim) folyton ezzel riogattak, szóval úgy véltem, csak tudják, és tartom a figyelmeztetést :) én mindig megszurkálom párszor, biztos, ami biztos alapon. Az eddigi legnagyobb konyhakatasztrófám vagy a véletlen elsózás, illetve túlcsilizés volt :D
A mostani kissé kesernyés héjú lett, de nem voltak illúzióim, így ősz közepén, hogy tinédzser példányt tudok venni :)

@Kalamona: nagyon jó tipp a csonthéjas extra, tetszik! Plusz köszi a kesermentesítési ötletet is! A füstölt sajtról meg annyit, hogy ma munka közben méláztam, hogy helyette inkább valami fetás-márványos jellegű jobb lehetne... A posztot viszont tegnap késő este írtam, alig 3 óra alvás, 9 óra munka, plusz háztartásmenedzsment után, aztán nem voltam annyira önmagam :)
süti beállítások módosítása