kesz_minden.JPG
Hozzávalók:

Töltött csirkecomb:

  • 9 felső comb (igen, 9. Nem 8, és nem 10 db volt abban a súlymennyiségben, amit kértem), vagy 4-5 egész comb
  • 25 dkg tehéntúró
  • 10 dkg juhtúró
  • ~1-1,5 dl tejföl, 20%
  • néhány deka natúr vagy zöldfűszeres krémsajt
  • 1-2 gerezd fokhagyma zúzva
  • kapor
  • só, tarka bors, chili (malmos verzió a dilim, szóval ebből toltam), illetve, ha gondolod, némi majoranna a hús tetejére.

Gombamártás:

  • 30 dkg gomba (most kizárólag laskából készült, vargányából lenne a tuti, avagy laska+barna és fehér csiperke kombó)
  • 2-3 fej vöröshagyma (akár kockázva, akár félkarikákra)
  • ~1,5-2 dl tejföl és ~ 1-2 dl tejszín kombinációja (tetszőlegesen)
  • frissen reszelt szerecsendió
  • fehér bors és só
  • Opcionálisan: 0,5-1 dl száraz fehér bor

Köret:

  • rizs
  • zöldség (ez itt most borsó)
  • só, petrezselyemzöldje

Legelőször is epilálom a csirkecombokat; szédület, mennyi tollmaradványt, fityfenét, miegyebet kell leszedni róluk, majd besózom és félreteszem, ellesznek magukban. Felvágom a hagymákat, gombákat, illetve előkészítem a tölteléket, amelyből kihagyom most a hagymát/snidlinget, mivel a gomba kap bőven. A töltelék hozzávalóit kellemesen kenhetővé keverem jó alaposan, és ízlés szerint fűszerezem. 

Intermezzo: tökjó, hogy volt otthon lilahagyma, kettő, úgy pótlásképp, mert épp ennyi vöröshagyma volt kizárólag belül rothadt. Tegye fel a kezét, aki az elmúlt pár évben, megfelelő gyakorisággal, vett nem rothadt hagymát. Engem ez nagyon bosszant. De legalább drága.

Minden elő van készítve (hiába a szenvedő szerkezet, nem van vele bajom :)

elokeszitve.JPG

Igen, ott látszanak a Malmaim... <3 szívecske <3 :D

A hagymát felteszem pirulni zsiradékban, harmadidőnél rádobom a felaprított gombát is, és együtt pirítom tovább. Mielőtt teljesen megpirulnának, lehalkítom a kraftot, reszelek rá szerecsendiót (gomba szereti nagyon!), és meghintem az ide szánt só és fehér bors felével, majd lefedve párolom egy kevés vízzel. Menet közben derül ki, mennyi levet enged a gomba; az egész párolási idő alatt szűken feléig hagyom ellepni. Időnként megkavarom, amúgy magára hagyom. A sütőt bekapcsolom, hogy előmelegedjen.

Intermezzo: a nyugati fekvésű konyhámat, ahol épp a lemenő nap fényében tüsténtkedem, hirtelen beborítja valami nyomasztó sötétség. Mivel van időm, teraszra ki: 

felhok.JPG

Aztán nem lett ebből pacifütyi sem, nemhogy vihar.
Intermezzo vége.

Szóval most van időm a csirkecombok bőre alá varázsolni a tölteléket, amennyit csak lehet. Nem egyszerű művelet, közben igenis nyalogatom ujjaimat, tökjó, hogy nem jár erre áentéesz, és ki nem szarja le amúgyis, nem intézményesítetten főzök. :)
Azzal számolni kell, hogy valamennyire össze fog menni a hús a bőrével együtt, tehát ki fog folyni bizonyos mennyiségű túró, ám ebből jó kis szaft lesz, amiből később csenhetünk a borsós rizs pirításához, és egy icipicit a mártáshoz – ez tényleg csak egy kis extra ;)

Kiolajazott-zsírozott tepsibe fektetem a combokat. Na, most derült ki, miért 9 darabot kaptam: tökéletesen ennyi fér a tepsimbe; nem több, nem kevesebb:

nyershus.JPG

...és megsózom még egyszer őket (mert a nagy töltögetésben lefogdostam róla az előző sózás nagyját), illetve török még rá a tarkaborsból, és hintek rá morzsolt majorannát, nem feledve, hogy fűszeres a töltelék, majd betolom a sütőbe, alufóliával letakarva. Még egy fázis pipa.

Közben nem felejtem el néha-néha átkeverni a gombát és visszafedni, illetve, ha szükséges, némi vizet aláönteni.
(máskor pirítanék a hagymával együtt kockázott bacont is, ám most túl karakteres a töltelék, úgyhogy hagyjuk)

gombamartas.JPG

Mivel a husival jó 35-40 percig nincs törődnivalóm (észben kell tartani, hogy hiába gyorsan készül el amúgy a comb, mivel vastagon töltött, megnő az átsülési idő, viszont kevésbé szárad ki; a túró megvédi ettől), így X adag rizst kimérek és (átmosott, megszáradt állapotban!) összekeverem egy kis olajjal abban az edényben, amiben majd megfőzöm. Néhány percig óvatosan, közepesen erős lángon pirongatom és átkeverem, hogy minden szem körbeolajozódjon, majd felöntöm 2X mennyiségű langyos vízzel (ha előfőzött-gőzöld a rizs, akkor 1,5X). Személy szerint teszek hozzá valamennyi vegetát vagy delikátot, és nagyon ritkán keverve (ne kapjon oda, de ne is törjön) hagyom főni, mérsékelt tűzön.

A gomba ez alatt nagyjából megpárolódott, úgyhogy...

[[aláborítok némi száraz fehérbort. Nem vagyok határozatlan típus, de nem bírtam eldönteni, hogy a gomba vagy a tepsi hús alá öntsem a bort – erről egy feldobott  érme gondoskodott: a gomba nyert :) Ez esetben 1-2 percig hagyom összeforrni néhány percig, majd...]]

...szépen rácsorgatom a tejszínt és tejfölt, illetve a só-bors másik felével, majd összerottyantom, közben kevergetem. Nem muszáj, viszont én azért szoktam felezni a fűszert, mert az az illúzióm, hogy az első felével, amikor párolódik, akkor önmagában tartja a jó kis aromákat és visszakerül a fedőről, a második felével pedig ráerősítek, ennek már nincs esélye elillanni. Eddig bejött ;)
Amikor rottyan párat, lehúzom a tűzről – ez gyakorlatilag elkészült, hagyhatjuk kihűlni. 

A rizst nem felejtjük el keverni időnként, és amikor már félig kész, ráborítok valamennyi fagyasztott zöldborsót vagy másfajta zöldséget (típus és mennyiség ízlés szerinti, de figyelve, hogy illjen a többi összetevőhöz). 

Előveszem a húst a sütőből, felbontom a fóliát; nem, még nincs kész, fólia vissza, sütőbe be; hagyjuk még.

A rizst, amikor elkészül úgy 90-95%-ra, s éppen nem hagy vizet magán, átborítom egy halványan kiolajazott akármibe (nálam ez mindig wok, a gomba is ebben készült, aztán elmosogattam), és viszonylag erős lángon elkezdem pirítani. Továbbra is ritkán kevergetem, inkább egyben fordítok meg nagyobb darabokat egy széles, lapos készséggel. Már az elején bőven meghintem petrezselyemzölddel, úgy pirítom, kb. 10-12 percig. A lényeg, hogy véletlenül se legyen összeragadt, nyálkás izé, amit lehet pálcikával enni, de ezt már a főzéskor megalapozhatjuk. Viszont kap egy halvány/erősebb pirított színt.

A húsról közben nem feledkezem el, és ha majdnem késznek látszik (értsd, valószínűleg nem nyers belül, úgy 35-45 perc után), akkor már fólia nélkül teszem vissza, hogy piruljon a teteje, amit az alóla szedett zsiradékkal locsolgatok a hátralévő kb. 15-20 percben, úgy két-három alkalommal. Ez is nemsokára kész, talán épp a rizzsel egyidőben.

!Tipp: Ebből a (fűszeres, kicsit foyékonytúró-tartalmú) zsiradékból néhány evőkanállal lehet szedni az éppen piruló rizshez, és/vagy az éppen hűlő gombamártáshoz. 

Elkészült minden!

 

Végül egy fotó a nyers laskákról, bár "élőben" sokkal jobban néztek ki:

laskák.JPG

Ezúton köszönet támogatóimnak:

Barbárfivérek, Tankcsapda, Road, Cypress Hill, Delinquent Habits és Irie Maffia zenekarok, valamint a Somlói Juhfarknak :D

A bejegyzés trackback címe:

https://spice-and-passion.blog.hu/api/trackback/id/tr565668006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atörökk 2013.07.08. 09:07:13

Pontosan milyen fajta volt a Juhfark? ;-)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.08. 12:36:12

@atörökk: nemtom pontosan, de bégetett, amikor meghúztam :D

atörökk 2013.07.08. 13:46:47

@*Vörös Szonja*:
Ebben csak én vélek némi áthallást felfedezni? :P

Andrass9 2013.07.08. 22:20:05

Tetszett az írás, csak így tovább! (A recept is jó)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.09. 02:24:35

@atörökk: :D ha te mondod... :D amúgy megnéztem, Balaton-melléki, ráadásul kéknyelű. Így most jobb? :D

@Andrass9: köszi szépen; ma ebédnél megkóstoltam és megkóstoltatott... Megest nem nyúltam mellé, úgyhogy " míg élek abba nem hagyom!" :)

agresszív kismalac 2013.07.09. 22:19:42

@atörökk: Ne add az ártatlant, mit kerestél te ott? ("...török még rá a tarkaborsból...")

agresszív kismalac 2013.07.10. 08:48:40

"Minden elő van készítve
(hiába a szenvedő szerkezet,
nem van vele bajom :)"
Na, pont erről folyt egy színvonalas vita anno, hol másutt- a Gumicukron. Kár, hogy anyázásba torkollott.:-/
velvet.hu/blogok/gumicukor/2009/12/05/gorog_zita_mar_banja_a_pucer_fotoit/?cp=4
Ha van időd, olvasd el.

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.10. 20:39:32

@agresszív kismalac: köszi :) ez mindig mindenhol parázs vitát vált ki. Nyolc évig dolgoztam korrektorként, úgyhogy van szakmai rálátásom is :)
Személy szerint úgy vagyok vele, mint szinte mindennel: az életben, a köznyelvben rugalmasan kezelem a nyelvet, nyelvtant, különösen interneten, még inkább barátokkal szemben. Csak akkor szólok, ha igénylik a véleményem. Nem mellesleg én is a köznyelvet használom, maximum picit szofisztikáltabban. (pl. soha nem mondanék olyat, hogy "haza szeretnék menni", helyette ez jön a számra: "szeretnék hazamenni"
Amikor aktív korrektor voltam, akkor egy pengetánc volt a szabályok és a megengedő rugalmasság között az egész, de ezt imádtam benne a legjobban: én döntöttem el, hogyan jelenik meg, ám vállaltam mindig ezért a felelősséget.
A másik: a szenvedő szerkezet gyakran vörös posztó a honi szemekben, ám néha elfér. Nálam főleg úgy, a mindennapi nyelvben főleg, hogy a fél életem angol nyelven élem, a munkáim miatt. S bár az angol nyelvet nem tartom semmire a magyar gyönyörűségéhez viszonyítva, igenis, ott nagyon megállja helyét a szenvedő szerkezet (meg még egy s más, de most nem ez a téma). s mivel az életem nagy részét hasonló emberekkel töltöm, így nem is okoz fennakadást, hogy ha "nem helyesen" történik a köznapi kommunikáció. Aki van olyan bátor, hogy ezért nekem beszól, rögtön vissza is kapja, hogy öcsém, én tudok helyesen írni és beszélni, ergo megengedhetem magamnak mindezt, valamint a nyelvújítást is :D és itt rövidre is zártam eddig mindig :D

Utóirat: Görög Zita nagyon szép nő, a munkásságát nem ismerem, tekintve, hogy sem a modellkedését nem követem nyomom, tévét meg nem is nézek.

Még egyszer köszi :)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.10. 23:07:26

én csináltam egy ilyen fészbukkos csoport. Játék, ha úgy tetszik, mert az. Open group, dont be shame:

www.facebook.com/groups/gastrobarchoba/

agresszív kismalac 2013.07.11. 10:58:44

@*Vörös Szonja*: Tom jó srác, de ebben az esetben nem volt igaza. Persze az is mélyen jellemző rá, hogy ahelyett, hogy ezt belátta volna, körömszakadtáig védte a védhetetlent. Veérrel én is összeugrottam később, talán valami rockzenés témában (az volt a másik vesszőparipája, úgy emlékszem, periférikus módon kapcsolódott a hazai zenei élethez). Persze nem ilyen szinten- igyekeztem a személyeskedést mindig kerülni. A Gumicén is -ott szocializálódtam- meg manapság a Homáron, vagy a Palacsintálózóba'.

agresszív kismalac 2013.07.11. 11:01:24

Amúgy ezt a kilenc combot hány főre csináltad, ha nem vagyok Windischgrätz?

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.12. 00:09:53

@agresszív kismalac: az vagy, én viszont szoktam válaszolni az ilyenekre előszeretettel :D tulképp másfél főre :) Nna, ezt add össze :D tulképp magamnak három napi ebéd, illetve egyszer még egy főre "rátukmáltam" egy adagot. Nem volt annyira nehéz feladat :)

agresszív kismalac 2013.07.12. 11:22:41

@*Vörös Szonja*: Na, az nem én vótam.
Asszem.
Nálunk nemzeti sport ez a "főzzünk egy vájlinggal, oszt majd elfogy, ha nem akkor meg lefagyasztjuk". Jómagam max. két étkezésre csinálok bármit is.
...ha egyáltalán.

agresszív kismalac 2013.07.12. 11:25:33

És most már azt is tudom, hogy az olíva hosszú í-vel írandó.
Ellentétben a szervizzel.
Holott.

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.12. 20:01:02

@agresszív kismalac: :D a szerviz szó a korrektorok szekrényben lapuló mumusa :D
Egyébként pedig én is hibázom, és itt, az interneten pont leszarom. Ám amint valaki elkezd grammarnazi-skodni....hát nem tudja, mire vállalkozik velem szemben :D

agresszív kismalac 2013.07.12. 20:05:22

@*Vörös Szonja*:
*fület-farkat behúz*
Én nem szoktam!

álfirkász 2013.07.18. 00:10:44

Mondd, dír Szonja! Nem volt neked egy hasonló, csak csillagozatlan nicked az index fórumán pár évvel ezelőtt? :)

Vörös Szonja, a tetovált lány 2013.07.18. 02:43:19

@álfirkász: az nem én voltam, szerintem. :)
süti beállítások módosítása